Eindelijk Internet - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Elmira Göttgens - WaarBenJij.nu Eindelijk Internet - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Elmira Göttgens - WaarBenJij.nu

Eindelijk Internet

Blijf op de hoogte en volg Elmira

14 Februari 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

Hoi iedereen,
Sorry dat jullie zolang op het eerste stukje vanuit Ethiopië hebben moeten wachten. Dit komt omdat in het guest house waar ik woon geen internet is. Vandaag konden we pas naar een hotel in de buurt om te internetten. Er gaan dus minder stukjes op deze site komen dan gepland en ook kan het wat langer duren voor er weer eentje is.

Maar nu over de eerste week hier. Maandag was het dan zover zonder ouders 3 maanden op stage naar het buitenland. Het afscheid was dan ook moeilijk. Maar eenmaal door de douane maakte het verdriet wel plaats voor spanning en kreeg ik er steeds meer zin in. Het gaat dan ook goed met me en ik kan het goed vinden met de andere studenten.
Het is hier een hele andere cultuur dan in Nederland. Zowel met eten als in het dagelijks leven. Zo moet je tijdens het oversteken bijna rennen om aan de overkant te komen. Ook moet je uitkijken dat je niet omver gelopen wordt door een kudde ezels, schapen, geiten of koeien. Het eten is ook erg wennen. Het traditionele gerecht Injerra is heel zuur maar het is wel te eten.

Mijn werkweek bestaat iedere dag uit het bezoeken van 2 scholen of revalidatiecentra. Ik heb al dovenscholen, scholen voor verstandelijk beperkte en scholen voor blinden en slechtziende bezocht. Dit laatste is niet echt mijn ding. Dit komt omdat de kinderen niks kunnen zien en ik geen Amhaars kan. Hierdoor is het erg moeilijk om met deze kinderen te communiceren. Verder ben ik nog naar 2 revalidatiecentra geweest. Een daarvan was het Chesire waar de eerste dag een stier was losgebroken waarvoor we aan de kant moesten rennen.
Overal waar je komt om te sporten zijn de kinderen heel blij om je te zien, geven ze je een hand, dragen ze de materialen en zwaaien ze je weer uit. Dit is erg leuk en mooi om te zien.

Vanavond gaan we met de andere studenten op stap en morgen ga ik met Maureen naar een orthodoxe kerk.

Vanaf maandag wordt er meer bekend over de taken die ik binnen het project ga uitvoeren naast het uitvoeren van mijn scriptie.

Verder heb ik ook besloten om een week eerder terug te komen. Dit omdat ik vanaf 9 mei feedback krijg op mijn scriptie. Dit zou eerst via internet en skype gaan. Maar omdat dat hier niet goed werkt, ga ik liever eerder terug zodat ik zeker weet dat ik de feedback goed kan verwerken en zonder problemen mijn diploma te halen.

Groetjes uit het warme (25 graden) Addis

  • 14 Februari 2015 - 09:36

    Mama:

    Hoi meisje. Wat leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. We hebben elkaar net 'gesproken' via skype en dat was gezellig. De foto's zijn leuk; net alsof we er een beetje bij zijn. Geniet van je vrije weekend. Dikke kus mama

  • 14 Februari 2015 - 09:43

    Ans Kavelaars:

    Hou Elmira, je bent echt in een heel andere wereld terecht gekomen hè. Wat zal het toch fantastisch zijn om die nieuwe indrukken op te doen en te bewaren. Ze zijn daar vast en zeker heel blij met een student zoals jij! Niet alleen vanwege je studie maar zeker ook vanwege je enorme betrokkenheid en je mooie karakter. Ze gaan daar zeker van je houden! Geniet van deze prachtige reis, er komt vast een mooie scriptie uit. lieve groeten, Ans

  • 14 Februari 2015 - 09:59

    Milia:

    Hoi Elmira,
    Wat een geweldige ervaring neem je straks weer mee naar huis, meid! En ja wat zijn wij hier verwend met vrijwel overal internet.
    Maar het is goed om te lezen dat deze eerste week al goed is gegaan. Wat betreft dat overstekende en losgebroken vee, dat hebben we nu hier ook. Maar ja het is dan ook carnaval

  • 14 Februari 2015 - 10:05

    Milia:

    Nou ja zeg! Heb ik 2 x eerder mensen gevolgd via waarbenje.nu, gaat het nu telkens mis met mijn berichtjes!! Tot het volgende verslag en groetjes van Milia.

  • 14 Februari 2015 - 10:49

    Paul Krusemeijer:

    Hoi Elmira,

    Ik veheug me al op je volgend verslag. Heel veel succes daar en vergeet niet er ook ten volle van genieten.

  • 14 Februari 2015 - 16:36

    Oma Vermeulen:

    Hoi Elmira,
    We hebben je even gezien en kunnen zwaaien via Skyp.Zwaaien deden we ook op Schiphol en 30min. langer dan verwacht.We konden het vliegtuig bijna aanraken en hebben je dus heel goed zien vertrekken.
    Het was behelpen met skype,maar beter iets dan niets.
    Fijn dat het goed gaat,je bent al goed bezig geweest en hebt in die korte tijd al veel indrukken opgedaan.
    Het is een vrolijke beestenboel daar,hier laten de zebra's je netjes oversteken.In Prinsenbeek was het ook een vrolijke beestenboel,Kip Lars scharrelde vrolijk in het rond.
    Opa is bij de Donk onderscheiden door de Prins van het Bosuillendorp { Ulvenhout } voor 5 jaar trouwe vrijwilliger, alaaf, alaaf, alaaf.
    Elmira, we zien uit naar je volgende berichtje,succes met je studie, geniet er van en pas goed op je zelf.
    Dikke knuffel van Opa & Oma.

  • 14 Februari 2015 - 20:41

    Elly D'Hoore:

    Hoi Elmira
    Leuk weer iets te horen. Wat een ervaringen zal je opdoen. Geweldig hoor.
    geniet ervan / We kijken alweer uit naar je volgende verslag.
    Dikke knuffel

  • 15 Februari 2015 - 13:16

    Piet En Rikie:

    Hoi Elmira,
    Leuk te lezen dat je het naar je zin hebt. Via je moeder zullen we anders ook wel op de hoogte blijven, maar dit is leuker. Zien we ook foto's. De 4 daagse was een unieke ervaring, maar deze kan je ook met trots op je lijstje bij schrijven. Goed dat je snel bent met al de "wilde" dieren om je heen. Geniet nog volop en tot het volgende verslag.
    Groetjes van 2 wandelmaatjes.

  • 15 Februari 2015 - 18:26

    Anne-Marie:

    Hoi Elmira, geweldig om te lezen dat het je goed gaat, want het is inderdaad zo'n andere wereld en het is best moeilijk

  • 15 Februari 2015 - 18:32

    Anne-Marie:

    nou Milia, jij bent niet de enige bij wie het mis gaat. Dus vervolg ..... het is best moeilijk om al die indrukken te verwoorden. Goed dat je Injerra te eten vindt, vreemd spulletje hè! Maar ja, je krijgt het overal te eten en het is best lastig als je het niet lust. Vind dat je voor zo'n eerste week al erg actief bent geweest en kijk uit naar je volgende berichten.

  • 18 Februari 2015 - 14:46

    Nonna:

    Lieve Elmira, je hebt al heel wat nieuwe indrukken van Ethiopië opgedaan in je eerste week daar. Leuk om je verslag te lezen. We kijken nu al weer uit naar je volgende verslag.
    Ik ben weer herstellende van flinke verkoudheid en griep. Heb van de dokter antibiotica gekregen. Zal gauw wel weer de oude zijn. Hier is het vandaag 9 graden met volop zon. Heel vrolijk weer! Nonno heeft vanmorgen bij Sanne moeten oppassen. Monique ging met Stijn mee naar school i.v.m. één of andere happening.
    Lieve Elmira, wel goed opletten met het oversteken!!!
    Groeten ook van Nonno, Nonna.

  • 25 Februari 2015 - 21:53

    Oma:

    Lieve Elmira,bedankt voor de bloemen,we missen je.
    Groetjes en een knuffel van Oma & Opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elmira

Vanaf februari ga ik voor 3,5 maand naar Ethiopië. Ik ga hier mijn afstudeeronderzoek naar de sportmotivaties van de dove kinderen uitvoeren. Verder ga ik als stagiaire van Respo (www.respo.org). Nog verschillende andere projecten bekijken en uitvoeren. Respo International is een organisatie die zich richt op de ontwikkeling van duurzame beweeg- en sportprogramma's voor mensen met een beperking in ontwikkelingslanden. Zij hebben als doelstelling de persoonlijke en maatschappelijke positie van mensen met een handicap in ontwikkelingslanden te versterken.

Actief sinds 15 Dec. 2014
Verslag gelezen: 1289
Totaal aantal bezoekers 3409

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 18 Mei 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: